Wyjątkowo aktywna kometa odkryta przez teleskop Hubble’a!

Komety to fascynujące obiekty – zmrożone kule lodu, skał i gazów przemierzające kosmos. Zbliżając się do Słońca, lub innej gwiazdy, zaczynają gubić swoją powłokę gazowo-lodową, tworząc widoczną głowę, czyli komę, a w dalszej podróży ku gwieździe, także ogon. Zazwyczaj komety zaczynają emitować gazy mijając Jowisza. Jednak C/2017 K2 zaczęła znacznie wcześniej.

Została odkryta 31. maja i od tej pory rozpala astronomów. Choć przez peryhelium ma przejść dopiero w połowie grudnia 2022 roku w pobliżu orbity Marsa, a obecnie znajduje się przeszło 2 mld km od Słońca, to już posiada dobrze wykształconą komę. Ma obecnie średnicę ponad dziesięciokrotnie większą od Ziemi. Jądro komety z kolei jest szacowane na około 18 km średnicy.

Według naukowców, kometa jest aktywna od około czterech lat, czyli od momentu, gdy minęła Neptuna. W przeciwieństwie to znanych nam komet, nie straciła jeszcze powłoki gazowej na powierzchni, przez co jest ciekawym obiektem badań. Zazwyczaj nowe komety odkrywane są w pobliżu Jowisza, a ze względu na krótki okres obiegu Słońca, nie są aż tak aktywne jak K2. Obecnie ma jasność 18 mag, bardzo wysoką jak na tak odległe obiekty.

C/2017 K2 jest kometą nieokresową. Oznacza to, że jej obieg między Obłokiem Oorta, a Słońcem trwa kilka milionów lat. Jej aphelion znajduje się bowiem 46 tys. razy dalej od Słońca niż Ziemia. Panujące tam temperatury na poziomie -236 stopni sprawiają, że pozostałe po powstaniu Układu Słonecznego gazy zamarzły wokół skalnych brył, formując komety i planety karłowate, takie jak Pluton czy Eris.

Kometa nadal będzie zwiększać swoją aktywność, jednak ze względu na dość wysokie peryhelium, przebiegające w pobliżu orbity Marsa, może nie okazać się bardzo jasna. Dodatkowo minie Ziemię o ponad 150 mln km, co znacznie pogorszy jej widoczność. Prognozy wskazują na zaledwie 5 mag, jednak komety lubią zaskakiwać i może się okazać, że jasność C/2017 K2 wyniesie nawet 1 mag, czyli mniej więcej tyle co Betelgeza lub Mars w minimum jasności. W takim wypadku, będzie można ją obserwować nawet w większych miastach.