Wielka zmiana na rynku lotniczym! Boeing może mieć kłopoty!

Nie od dziś wiadomo o praktycznie otwartej próbie zmonopolizowania rynku lotniczego w USA przez Boeinga. Ostatnio głośno było o 300% cle, jakie Kongres Stanów Zjednoczonych nałożył na kanadyjskiego Bombardiera, który ma dostarczyć liniom Delta model CSeries. Wszystko to przez silne lobby Boeinga w rządzie. Teraz jednak producent może mieć problem.

Największe konkurent Boeinga, europejski Airbus zakupił 50.01% udziałów w spółce CSALP, która produkuje w ramach Bombardiera model CSeries. W przeciągu najbliższych 5 lat ma on przejąć 100% udziałów. Dla Amerykanów jest to nie lada problem, bowiem Bombardier zyska większe wsparcie marketingowe i sprzedażowe, oraz nowe rynki zbytu. Dodatkowo kanadyjczycy będą mogli produkować CSeries w zakładach Airbusa w Alabamie, co pozwoli obejść sztuczne, karne cło nałożone przez amerykański Departament Handlu za rzekome wsparcie od rządu Kanady, a przez to za nieuczciwą konkurencję wobec Boeinga 737.

Zarzuty Kongresu są absurdalne z kilku powodów. Po pierwsze, CSeries są mniejsze i mają mniejszy zasięg. CSeries są znacznie nowszą konstrukcją niż rozwijany 737MAX i stanowią lukę między Embraerami a 737. Boeing nie ma w ofercie maszyny o osiągach i ładowności zbliżonej do CSeries 100, a do CS300 jedynie w niewielkim stopniu zbliżony jest 737MAX700. Zamówione przez linie Delta w 2016 75 sztuk CS100 były punktem zapalnym dla Kongresu, jednak ani producent, ani przewoźnik nie zamierzają płacić.

Boeing oczywiście zareagował na informację o współpracy Bombardiera i Airbusa. W opublikowanym niedawno, krótkim komunikacie informuje, że umowa jest bardzo wątpliwa i zawiązana między dwoma, mocno dofinansowanymi podmiotami. Mają one w ten sposób, nie do końca zgodnie z prawem, obejść ostanie propozycje rządu USA. Producent dodaje, że każda firma powinna działać zgodnie z prawem.

Kanadyjska firma Bombardier ma w ofercie dodatkowo turbośmigłowe samoloty Dash-Q Series, oraz odrzutowe Canadian Regional Jet. Airbus z kolei najbardziej znany jest z rodziny samolotów A320, A330 i A380. Dodatkowo produkuje śmigłowce, samoloty wojskowe, oraz działa w przemyśle kosmicznym, głównie w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej.